Planujesz zakup używanego samochodu? Chcesz mieć pewność, że wybrane przez Ciebie auto „z drugiej ręki” pochodzi od uczciwego sprzedawcy, a podawane przez handlarza informacje są zgodne ze stanem faktycznym? Jeśli tak, pamiętaj o sprawdzeniu historii pojazdu. Możesz to zrobić co najmniej na kilka sposobów!
W tym artykule:
- poznasz CEPiK, czyli Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców,
- dowiesz się, jak przy jej pomocy sprawdzić historię pojazdu z kraju i zagranicy,
- poznasz inne sposoby umożliwiające sprawdzenie historii pojazdu,
- nauczysz się rozpoznawać podrobioną książkę serwisową.
Jak działa CEPiK?
Często osobiste oględziny samochodu, opinia rzeczoznawcy czy przejrzenie dokumentów nie dają 100% pewności, że dane auto zostało legalnie sprowadzone do kraju i nie posiada żadnych wad wpływających na jego poziom bezpieczeństwa. Te same obawy mogą zresztą dotyczyć samochodów pochodzących z kraju. Na szczęście dostępne są bezpłatne lub płatne usługi internetowe, które stanowią podstawę do walki z nieuczciwymi handlarzami samochodów.
Na uruchomionym w 2014 roku przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych portalu historiapojazdu.gov.pl można sprawdzić historię pojazdu po numerze rejestracyjnym, a także wpisując datę pierwszej rejestracji auta i jego unikalny numer VIN (nadany i umieszczony na pojeździe przez producenta).
Dane niezbędne do sprawdzenia pojazdu znajdują się w dowodzie rejestracyjnym i w karcie pojazdu – wystarczy poprosić o nie sprzedawcę. Portal oferuje bezpłatną e-usługę „Historia Pojazdu”. Pozwala ona uzyskać informacje z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, czyli z rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Cyfryzacji, na podstawie przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym. Czego możemy się dowiedzieć, wpisując odpowiednie dane na tej stronie internetowej? Generuje ona raport z informacjami zgromadzonymi od momentu pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce.
Dzięki temu:
- zweryfikujemy dane techniczne samochodu,
- sprawdzimy przebieg okresowych badań technicznych auta,
- dowiemy się, czy posiada on aktualną polisę OC,
- poznamy liczbę dotychczasowych właścicieli pojazdu,
- sprawdzimy województwo, w którym został zarejestrowany,
- zapoznamy się ze stanem licznika.
Platforma posiada w swojej bazie dane krajowe, jak i z innych europejskich państw – w tym także informacje z wszystkich najważniejszych (z punktu widzenia importu samochodów) krajów. Dzięki temu możesz sprawdzić pojazd, który planujesz sprowadzić m.in. Niemiec, Włoch oraz Austrii.
Wiarygodność informacji: Skąd pochodzą dane CEPiK?
Dane, które gromadzi Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców można uznać w 100% za wiarygodne. Pochodzą one bowiem z zaufanych źródeł. Należą do nich m.in.:
- Informacje przygotowywane przez wydziały komunikacji. To właśnie w nich rejestruje się samochody.
- Towarzystwa ubezpieczeniowe, w których właściciele pojazdów wykupują obowiązkowe polisy podając przy tym wszystkie istotne informacje o samochodzie.
- Inspekcja transportu drogowego i policja, które dysponują informacjami o kradzieży pojazdów i zatrzymaniu dokumentów.
- Stacje kontroli pojazdów, które posiadają informacje o ich stanie technicznym, a także bardzo istotnym stanie licznika.
Jak poznać historię pojazdu z zagranicy?
Do Polski najczęściej sprowadza się samochody z krajów europejskich, na przykład z Niemiec, Francji, Anglii, Danii czy Szwecji. Jak więc poznać na przykład historię pojazdu z Niemiec lub historię pojazdu z Francji?
Przez wiele lat samochody sprowadzane z Europy Zachodniej stanowiły dla polskich kupujących zagadkę, a w pewnym sensie ryzyko. Nie każde państwo prowadziło ewidencję na wzór CEPiK. Kupując samochód pochodzący na przykład z Niemiec, Szwajcarii czy Francji, należało kierować się dostępnością dokumentów, które niestety łatwo podrobić.
Od pewnego czasu Polacy kupujący samochody pochodzące z zagranicy mają większe szanse na zweryfikowanie ich historii. Centralna Ewidencja Pojazdów zbiera również informacje o autach zarejestrowanych w Niemczech i innych krajach europejskich, a nawet w USA i Kanadzie! Nieuczciwi sprzedawcy mają więc obecnie znikome pola manewru.
Odwiedzając rządowy portal historiapojazdu.gov.pl możemy zweryfikować wiele informacji o takich autach, w tym:
- przebieg,
- kradzieże,
- wypadki,
- niedopuszczenie do ruchu,
- szkodę całkowitą,
- używanie samochodu w roli taksówki.
A co w sytuacji, gdy pojazdu nie można znaleźć w bazie? Do dyspozycji kupujących pozostają jeszcze inne metody. Warto pamiętać, że nie wszystkie odpowiedniki polskiego CEPiK są płatne, a internet daje przyszłemu właścicielowi bardzo szerokie możliwości sprawdzenia historii pojazdu pochodzącego z zagranicy. Podstawą będzie znajomość numeru VIN, a – jeśli to możliwe – także poprzednich tablic rejestracyjnych samochodu. W każdym kraju dane na temat samochodów archiwizowane są nieco inaczej, ale w większości przypadków ewidencja jest prowadzona starannie.
Jak rozpoznać podrobioną książkę serwisową?
Kupujący auta używane pochodzące z zagranicy w Polsce są niekiedy zdani na informacje pochodzące z książki serwisowej. Niektórzy sprzedawcy dopuszczają się jednak fałszerstwa. W jaki sposób rozpoznać sfałszowaną książkę? Twoje podejrzenia, poza wyjątkowo niskim stanem licznika, powinien wzbudzić sposób zapisania poszczególnych informacji. Niektórzy oszuści idą na łatwiznę i używają tego samego charakteru pisma, a nawet tego samego długopisu.
Niezależnie od zdobytych informacji, jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące stanu technicznego i przebiegu pojazdu, najlepiej przed zakupem dokonaj jego przeglądu.