Każde nieprzyjemne zdarzenie na trasie wiąże się ze stresem. Jeśli jesteś poszkodowanym w stłuczce lub kolizji na drodze, po Twojej stronie leży ubieganie się o odszkodowanie z polisy OC sprawcy. Zachowaj spokój i działaj zdecydowanie. Dowiedz się z naszego artykułu, jak to zrobić krok po kroku.
Co zrobić na miejscu zdarzenia?
Ktoś uszkodził Twoje auto w wyniku stłuczki? A może przerysował je wyjeżdżając z parkingu? Najważniejsze jest to, aby nie panikować. Jeśli nie ma osób poszkodowanych, a sprawca jest znany i przyznaje się do winy, nie musisz wzywać policji. Ważne jest, aby spisać oświadczenie, w którym uwzględnisz wszystkie dane kierowców oraz pojazdów. W piśmie powinny znaleźć się także informacje na temat polisy, czyli jej numer oraz nazwa ubezpieczyciela. Oświadczenie musi być też podpisane przez obydwóch kierowców. Potrzebujesz zeznań świadków? W takim razie, musisz też poprosić o ich dane oraz podpisy. Jeśli sprawca nie przyznaje się do winy lub na miejscu są osoby poszkodowane, konieczne będzie wezwanie policji. Następnym ważnym krokiem jest zgłoszenie szkody z polisy OC sprawcy.
Ile masz czasu na zgłoszenie szkody z polisy OC sprawcy?
Teoretycznie na zgłoszenie szkody masz aż 3 lata od momentu zdarzenia na drodze. W praktyce, lepiej zrobić to jak najszybciej. Dlaczego? Po pierwsze, rozmiar szkody po pewnym czasie może ulec zmianie. Jeśli się powiększy, będziesz stanowić zagrożenie na trasie. Poza tym, np. po dwóch latach od stłuczki, możesz nie pamiętać dokładnie tego zdarzenia czy zgubić powiązane dokumenty. Najlepiej zgłosić szkodę z polisy OC sprawcy od razu.
Jak zgłosić szkodę u ubezpieczyciela?
Do ubezpieczyciela możesz zgłosić się na wiele sposobów: przez telefon, internet lub osobiście w oddziale. Wszystko zależy od tego, jaką opcję preferuje towarzystwo. Ubezpieczyciel może także udostępnić na swojej stronie specjalny formularz zgłoszenia szkody z polisy OC, aby usprawnić ten proces.
Jakie dane potrzebujesz do zgłoszenia szkody z OC?
Do rozmowy z ubezpieczycielem musisz się odpowiednio przygotować. Będą potrzebne dane sprawcy oraz poszkodowanego, w tym imiona i nazwiska, PESEL, numery polisy oraz wszystkie niezbędne informacje dotyczące pojazdu. Chodzi tu między innymi o numery rejestracyjne, marki i modele aut. Wszystkie niezbędne dane podasz z dowodu rejestracyjnego lub karty pojazdu. Dokładnie opisz też okoliczności zdarzenia, aby ubezpieczyciel mógł ocenić winę konkretnego kierowcy. Masz zdjęcia lub filmy dokumentujące szkodę? Dołącz je do zgłoszenia. Przyda się także spisane wcześniej oświadczenie o zdarzeniu drogowym. Jeśli na miejscu pojawiła się policja, towarzystwo będzie korzystać także ze sporządzonej notatki przez funkcjonariuszy. W momencie, kiedy do zdarzenia doszło z innym użytkownikiem samochodu – koniecznie podaj jego dane.
Wizyta rzeczoznawcy – co musisz o niej wiedzieć?
Towarzystwo ubezpieczeniowe może podjąć kroki związane z określeniem rozmiaru szkody. W tym celu, rzeczoznawca przeprowadzi oględziny. Dzięki temu, ubezpieczyciel będzie wiedział, co dokładnie stało się w samochodzie, a także określi wartość szkód. Pamiętaj, aby do momentu wizyty z rzeczoznawcą, nie naprawiać auta z własnej kieszeni. Jeśli jest to konieczne, abyś nie stanowił zagrożenia na drodze, udokumentuj stan pojazdu sprzed naprawy w postaci zdjęć.
Odszkodowanie i naprawa samochodu
Ubezpieczyciel powinien samodzielnie się z Tobą skontaktować i poinformować Cię o wyliczeniu kosztów naprawy. Towarzystwo może wycenić szkodę częściową lub stwierdzić, że koszty naprawy znacznie przekraczają wartość rynkową pojazdu lub jest ona niemożliwa pod względem technicznym. Wtedy ma miejsce szkoda całkowita. Jako właściciel auta masz dwie możliwości. Pierwszą z nich jest przyjęcie odszkodowania zgodnie z przedstawionym kosztorysem i naprawa samochodu na własną rękę. Odszkodowanie powinno do Ciebie trafić w ciągu 30 dni od momentu zgłoszenia szkody. W praktyce oznacza to oddanie auta do znalezionego warsztatu samochodowego. Możesz też skorzystać z rozliczenia bezgotówkowego i wybrać wraz z ubezpieczycielem konkretne miejsce naprawy. Wtedy zostawiasz auto, a towarzystwo rozlicza się z warsztatem bez Twojego udziału.
Bezpośrednia Likwidacja Szkód – kiedy możesz z niej skorzystać?
Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z tzw. BLS, czyli Bezpośredniej Likwidacji Szkód. Oznacza to, że nie musisz kontaktować się z ubezpieczycielem sprawcy, tylko firmą, z którą Ty współpracujesz w zakresie polisy OC. Aby to zrobić, muszą być spełnione pewne warunki. Pierwszym z nich jest zdarzenie, w którym brały udział wyłącznie dwa pojazdy. Co więcej, ani pasażer ani kierowca nie mogą odnieść obrażeń ciała. Jeśli chcesz skorzystać z BLS, wartość szkody nie powinna przekroczyć 30 tysięcy złotych, choć ta kwota jest zależna od towarzystwa ubezpieczeniowego. Nie wszystkie towarzystwa mają taką opcję w swojej ofercie, dlatego warto najpierw zorientować się czy możesz skorzystać z takiego rozwiązania.
Znajdź OC w dobrej cenie dzięki kalkulatorowi online.